Kuka minä olen?

Minua pyydettiin jokunen vuosi sitten kirjoittamaan essee aiheesta ”Kuka minä olen?” Kirjoitinkin, mutta kysymys pyörii yhä päässäni.

 

Tunnetko minut valmislomakkeen avulla?

Voin vastata kysymykseen ”Kuka minä olen?” vaikkapa tämän facebookin valmislomakkeen avulla:

 

Mitä sinulla on?

Ikävä– Joo.

Kasvoillasi– Pisamia.

Taskuissasi– Matkakortti, mp3-soitin

Laukussasi– Kännykkä, lompakko, lääkkeet, avain, kampa, huulirasva,päiväkirja, kyniä, passi, kamera

Nälkä– Ei varmast, ku oon mässänny koko päivän!

Intohimona– Vaihtelee innostusten mukaan, nyt just kirjottaminen.

Päälläsi – Sininen paita/mekko ja collegehousut.

Hajuvettä– Emmä kestä hajuvesiä! Ominaistuoksu paras!

Tarve- Oma tila.

Stressiä– Huoleton ja iloinen olo.

Pakkomielle– Selittää asiat yksityiskohtaisesti ja monipuolisesti.

Hiuksissasi- Ponnari

Kynsissäsi– Röpelöisyyttä

Mielessä– Ajatuksia.

Salaisuus– Niitä on paljon, mutta mulla ei ole tapana kertoa salaisuuksia eteenpäin.

 

Oletko?

Stripannut– Minäkö?! Älä naurata!!

Ollut baarissa alaikäisenä – Tietysti!

Valehdellut– Oon surkea valehtelemaan, mutta joo joskus hätätapauksessa.

Pettynyt– Olen, monta kertaa.

Vihainen– Erittäin, jos mua kohdellaan epäreilusti.

Valokuvauksellinen– Poseerata en osaa, mutta mua on silti sanottu valokuvaukselliseksi.

Lukiossa– En sentäs enää!

Surullinen– Toisinaan, mutta ehkä enemmänkin surumielinen parempi sana.

Onnellinen– Usein :)) <3

Purevaa tyyppiä – Juu, suussa 28 hammasta! Grrr!

Veloissa– En.

Mustasukkainen– Vain, jos mä oon epävarma onko mulla paikka toisen sydämessä.

Omistushaluinen– Mun tavarat on mun ja niiden lainaamiseen kuuluu kysyä multa lupa. Piste.

Herkkä– Liiankin!

Kipeä– Selkä kestojumissa.

Särkenyt jonkun sydämen – Joo :'(

Valvonut koko yön – Kerran. Ei uusintaa kiitos.

Riippuvainen jostakin – Hiilariaddikti

Ajanut traktoria – En.

Ulkomaalainen– En Suomessa, muualla kyllä.

Lähettänyt yli 100 tekstaria päivässä – Apua, En! :'D

Katunut tekojasi – Juu, tai ainakin hävennyt niin että oisin toivonut maan nielevän ja toiselta menneen muisti.

Vienyt toisen miehen/naisen – En.

Ilkeä– Osaan olla.

 

Onko?

Joku ihastunut sinuun – On

Joku särkenyt sydämesi – Liian moni.

Joku kehunut ulkonäköäsi – On.

Lyönyt sinua – Joo, mut ne on kaik ollu kiukkusia pikkulapsia.

Jääkaapissasi mitä – Löytyy ainaski porkkanoita, salaattia, soijamaitoa,kananmunia ja vaiks mitä muuta.

Suomalaisissa jokin vika – Aika sukurutsasia taidetaan olla...

Ulkomaalaisissa jokin vika – Ei ihmisissä, mutta jotkut tavat kuten sukuelinten silpominen ovat julmia.

Mielesi pinnallinen – No on!! :D Sopivasti hömppäjuttui ja silmäniloa piristää kummasti päiviä!

Rusketus kaunista – Mmm, joo! Mut joilleki sopii albino tosi hyvin!

Joku ahdistellut sinua – Valitettavasti.

Mielessäsi alkoholipitoinen viikonloppu – Ei! :'D

 

Yleistä:

Lempipaikka? - Koti!

Horoskooppisi?- Rapu, Sika, Ilves, Jalava ja Acati/Kaisla

Mitä pelkäät? - Rakastumista ja Rakkautta. Ne tekee niin haavoittuvaiseksi.

Haluatko mennä naimisiin? - Tahdon.

Montako lasta haluat saada? - Ainaski kaksi.

Lempijäätelö? - Sellai missä on sattumia! Tai pehmis!

Oletko pitänyt jostain henkilöstä joka on kohdellut sinua huonosti? -Kyllä :(

Kolme asiaa joita teet päivittäin? - Avaan silmät, pohdiskelen, hymyilen

Oletko yksin juuri tällä hetkellä? - Juu.

 

Mitä jos...

... joku pyytää sinua ulos huomenna? - Riippuu kuka.

...joutuisit konkurssiin? - Mietin sitä sitten kun se on ajankohtaista.

...voittaisit lotossa miljoonan? - Hemmottelisin itteäni USEIN!

...joku kosisi sinua? - Ai joku vaan vai joku jota rakastan? Rakkaudesta olisin kyllä valmis ojentamaan vasemman nimettömän.

...olisitkin adoptoitu? - Onnittelisin vanhempia, että ovat onnistuneet löytämään niin heidän näköisensä lapsen.

...kolmas maailmansota syttyisi? - Miettisin, miten parhaiten pystyisin turvaamaan itseni ja rakkaimpani.

...olisit kuolemanvakavasti sairas? - Höm, kai mä käyttäisin kaikki rahani itteni hemmotteluun, testaisin kaikki huumeet ja käyttäisin paljon aikaa läheisten kanssa ja toivoisin, ettei loppu ole kamalan kivulias.

...isäsi joutuisi vankilaan? - Ihmettelisin suuresti.

...hiuksesi yhtäkkiä hiiltyisivät ja karisisivat pois? - Epäilisin näkeväni halluja.

...tietokoneesi takavarikoitaisiin? - Vituttais ja toivoisin, etteivät lue mun tekstejä.

...silmäsi olisivat yhtäkkiä eriväriset? - En uskoisi silmiäni.

...ystäväsi kuolisi? - Järkyttyisin ja itkisin.

...kuollut sukulaisesi olisikin elossa? - Uskoisin, että kaikki on mahdollista.

 

Turhamaisuus:

Kuinka monta kertaa katsot päivässä peiliin? - Vessassa käydessä ainaskii ja eteisessä uloslähtiessä. En tiiä kui monta kertaa siitä tulee?

Hyväksytkö plastiikkakirurgian? - Tehkööt ihmiset itelleen mitä tykkää, mutta ensisijasesti suosittelisin terapeuttia.

Kuinka monta kenkä/laukku paria on? - Ai oonko ostanut kengät ja laukut yhteensopiviksi tarkoituksella?! Ei oo ees käynyt mielessä! :D

Menetkö sateella ulos? - Saatan mennäkin. Dancing in the rain... :))

 

Rakkaus / Suhteet:

Missä kulkee pettämisen raja? - Siinä mitä on sovittu yhdessä.

Oletko himoinnut kaverin kumppania? - Meillä on niin eri maku, että eipä ole himottanut.

Oletko laittanut ilmoitusta deittipalstalle? - Joskus.

Mitä mieltä olet yhden illan jutuista? - Jos tykkää, niin antaa palaa vaan. Ite tarvin ”jännitteenkasvuajan” syttyäkseni. Ei siis sovi mulle.

Minkälainen olisi ihanteellinen kumppani? - Ihminen, joka tuntuu oikealta heti alusta lähtien ja jonka kanssa tunne on molemminpuolinen.

Oletko ikinä herännyt väärästä sängystä? - Miten niin väärästä? Oon löytänyt aamulla itteni sieltä, minne olen päättänyt illalla mennä nukkumaan.

 

Viimeisin:

Henkilö jonka näit? - Tuossa kotiintullessa kadulla tuli tuntematon vastaan.

Henkilö jonka kanssa puhuit puhelimessa? - M

Henkilö jota halasit? - J

Henkilö jonka kanssa tekstailit? - J

Kappale jonka kuuntelit? - Se oli Kaisaniemen puistos joku bändi soittaa raskasta musaa.

Asia jota mietit? - Onkohan tää liian pitkä blogiin.

 

Missä viimeksi:

Kävin– Kaisaniemen puistossa

Söin– Kaisaniemen puistossa piknikillä

Nauroin– Tais seki olla Kaisaniemen puistossa :D

Join– Kotona

Itkin– Kotona

 

Oletko?

Itsepäinen– Jos on mulle tärkeästä asiasta kyse niin joo.

Viisas– Joissain asioissa kyllä.

Hyvä koulussa - Kyllä, jos olen motivoitunut.

Tylsä– Ainakin olen tylsistynyt itseeni monta kertaa. Onko muut muhun, en tiiä. Onko mahdollista aina olla mielenkiintoinen?!

Huutanut jollekkin kaverillesi & katunut – En mä kyllä muista kavereille huutaneeni tai jos oon, niin oon unohtanut millon ja varmast katunutkin.

Vakava– Välillä.

Narsistinen– Tjaa. Välillä rakastan itteeni ja välillä tekee mieli lyödä itteeni kaulimella päähän. Mutta oonko itserakas muiden kustannuksella... kyllä mä varmasti välillä oon, mutta en tahallaan.

 

Lopputulos

Noniin. Tuossa oli kaikenmoisia kysymyksiä. Tiedät nyt taustastani monenlaista, mutta tunnetko minut nyt? Tiedätkö kuka olen? Tuskin. Vaikka miten pitkän ja tarkan kyselykaavakkeen täyttäisi, se ei kerro sitä kuka olen.

 

Ehkä saan fysiikalta vastauksen?

Kuka minä olen? - voi tarkastella myös fyysiseltä kannalta. Uusimman fysiikan teorian mukaan olen pelkkiä säikeitä.

 

Perinteisesti ajatellaan alkeishiukkasten, kvarkkien ja elektronien, olevan pistemäisiä. Säieteorian mukaan tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan sen mukaan perinteinen pistemäisten hiukkasten teoria on likiarvo hienommasta esityksestä, jossa todellisuudessa kukin hiukkanen on pieni värähtelevä säie.

Aineen rakenneosaset koostuvat säieteorian mukaan vain säikeistä. Eri hiukkasilla havaitut erilaiset ominaisuudet johtuvat säikeiden erilaisesta värähtelystä, mutta kaikki koostuvat samanlaisista säikeistä.”

 

Ajatus siitä, että olen vain pieniä värähteleviä säikeitä jotka jollain tavalla pysyvät kasassa, on kenties totuudenmukainen, mutta kovin kovin epäromanttinen ja tylsä. ”Moi, minä olen säiekasauma ja säikeeni värähtelevät erilaisilla taajuuksilla. Hauska tutustua!”

Kun tähän vielä lisää sen, että joka sekunti aistien kautta kulkee miljoonia bittejä tietoa, mutta tietoinen mieli kykenee parhaimmillaankin käsittelemään arviolta vain noin 40 bittiä sekunnissa niin lopputulos on, että olen värähtelevä säiekasauma, joka kuvittelee tietävänsä paljon, mutta oikeasti ei ymmärrä ympäristöstään kuin murto-osan. Ei kovin mieltä ylentävää eikä ainakaan tuo saa minulle ahaa-elämystä ”Nyt minä voin kertoa teille kuka minä olen!”

 

Päätelmä

Koskapa mielestäni on kertakaikkisesti mahdoton tehtävä vastata kysymykseen ”Kuka minä olen?” jätän aiheen pohdiskelun ja keskityn mieluummin etsimään vastausta kysymykseen ”Kuka sinä olet?” Ja siihen minulle riittää vastaukseksi sinä ja sinun tarinasi, tunteesi ja olemassaolosi. <3 :)