Yleinen kanta

Näen ja kuulen juttuja siitä, mitä monot ajattelevat polyista. Tämän vuoden kesäkumibiisi on siitä hyvä esimerkki:

 

Ne sanoo, et sen kyllä tuntee, ku joku kolahtaa.

Mä taisin olla vähän ihastunu Johannaan,

sit frendi sano jotain, mikä sai mut pois tolaltaan.

 

Jossulla on toinen.

Koko kaupunki tietää sen sua ennen.

Jossulla on toinen.

Ystävä, koetin sulle kertoa sen.

Jossulla on toinen.

Koko kaupunki tietää sen sua ennen.

Jossulla on toinen.

Jare sun pitäs tietää yks juttu...


 

Jossulla on toinen jäbä,

ehkä kolmaskin,

et haluu uskoa tätä,

mut mä hogasin,

kun mä näin sen

diskossa eilen,

ne tanssi hitaita

käsi takareidel.


 

Ei sylkee vaihdeta

välil kavereiden.

Kun dise päätty,

ni se kaveri vei sen.

Jossu on villimpi tapaus,

ois parempi, jos

se ois sulle vaan

yhden illan makaus.


 

Oot ehkä sokee,

mut mä nään, mikä tää biach on

se ei oo viaton,

sen laji on triathlon.

En haluu, että

se särkee sun sydäntä,

mut tiedän kyl et tää

voi tuntua syvältä.


 

Jossulla on toinen.

Koko kaupunki tietää sen sua ennen.


 

Frendit koitti soittaa ja varoittaa,

mut mua oli turha koittaakaan tavoittaa.

Jossun kaa olin omissa maailmoissani,

en harkinnut omilla aivoillani.


 

Kun ei oo elämäs kerinny viel puoliikaan kokee,

voi ihan luval olla vaan nuori ja sokee.

Jatkettiin deittailua jätskikiskan luona.

Mä tiesin, et muut pojat kyl tät' nättii likkaa kuolaa.


 

Olin ylpee,

se sopi kylkeen,

uhosin, et must tulee viel Suomen kovin sylkee.

Poljettiin tandemilla landelle weekendiks.

Vaik halusin, lupasin, että en kiirehtis.


 

Eli en saa yhtyy.

Me pantiin teltta pystyyn,

mut täyskuun valossa hommiin kyllä kelpaa ryhtyy,

ja siinä innoissaan, kun poika haluu nussii,

hypättiin Jossun käytettyyn makuupussiin.


 

Ja pesää tuli,

mut sen jälkeen varpaan välis jonkun toisen kesäkumi!

FUCK!


 

Jossulla on toinen.

Koko kaupunki tietää sen sua ennen.

Jossulla on toinen.

 

 

Jossulla on toinen ja se on KAMALAA!! Ja se SATTUU!! Ja se SÄRKEE SYDÄMEN!! Jossu leikkii toisten tunteilla!! On siis parempi, että pitää omat tunteet kurissa ja pitää Jossun vaan yhden illan makauksena.

 

 

Käsitykseni monoamorisista

 

Se on Se Yksi, joka kolahtaa, jonka jälkeen muut jäävät unholaan. Ei pelkästään siksi aikaa, kun on rakastunut, vaan Sen Oikean löydyttyä koko loppuelämäksi! Ei ihastuta eikä rakastuta toisiin, ei himoita toisia. Se Yksi on yksi ylitse muiden.

 

Jos kuitenkin tulee ero, niin uusi ihastus tai rakastus on taas Se Yksi.

 

Monoilla on kuitenkin erilaisia termejä ihmissuhteen läheisyydelle: hoito, vakipano, kaveripano, fuckbuddy, friends with benefits, heila, kesäkissa, deitti, seurustelukumppani, kihlattu, avopuoliso, aviopuoliso.

 

Panoissa ei ole suuret tunteet pelissä, mutta deitissä ja heilassa on jo tunnetta mukana. Seurustelussa on suuret tunteet pelissä ja naimisiin mennessä molemmilla on toisiaan kohtaan elämää suuremmat tunteet.

 

Olen ymmärtänyt, että mikäli monolla on tunnetta mukana pelissä eli kyseessä on vähintään deitti tai heila, niin tässä vaiheessa nousee monous esille. Voi olla vain yksi kerrallaan tunteissa mukana. Deitti voi vaihtua melko useinkin, mutta aina kun se vaihtuu, niin vanha putoaa sydämestä pois. Seurusteluun siirrytään, kun on todettu, että kumppani pysyy sydämessä pitkäaikaisesti. Kihlaus tai naimisiinmeno on hiljainen huuto muille ”Tämä on Se Yksi!”

 

 

Polyna minua mietityttää

 

Jos seurustelisin monon kanssa, niin minusta todellakin olisi kammottavaa ja satuttavaa, mikäli monokumppanini rakastuisi johonkuhun toiseen. Minun kannaltanihan se tarkoittaisi, että paikkani on viety. Minä olin Se Yksi, kunnes tipahdin pois. Tai kenties olin alunperinkin väärä ihminen. Se SATTUU!! Se tuntuu PAHALTA!!

 

Olen poly, mutta hyvin harvat ihmiset kolahtavat lujaa. Jos joku kolahtaa kovaa, niin ei hän tipahda sydämestäni, jos ihastun hetkeksi tai pitemmäksi ajaksi toiseen.

 

Sama intohimon kanssa. Minulla voi olla intohimoisia hetkiä tyyliin friends with benefits, mutta samaan aikaan minulla voi olla intohimoisia hetkiä myös sen ihmisen kanssa, kenen kanssa haluan naimisiin (Kyllä, polykin voi haluta naimisiin!). Ei se intohimo toista kohtaan lopu, vaikka kuvioon tulee mukaan toinen.

 

Sama juttu myös hellyyden, söpöilyn, kuhertelun ja hempeilyn kanssa. Se, että tykkään maata sylikkäin yhden kanssa, ei tarkoita, ettenkö pitäisi sylikkäin lojumisesta myös toisen kanssa. 

 

Poly + poly + poly + poly

 

Polyna minun on helppo ymmärtää toista polya. Helpointa minulle on ymmärtää polya, joka on ns. seurustelevaa tyyppiä ja jolle luontevinta on pitemmällä tähtäimellä monomainen ajatus ”Tämä on Se Yksi, kenen kanssa haluan jakaa elämäni, mennä naimisiin, muuttaa yhteen ja jonka haluan vanhemmaksi lapsilleni” Potentiaalisesti näitä yksiä voi olla myös kaksi. Suuria Rakkauksia vain on niin harvassa, että todennäköisyys, että heihin törmää samanaikaisesti, on kovin pieni.

 

Jossulla on toinen jäbä ja ehkä kolmaskin, mutta Jossu ei välttämättä halua leikkiä toisten tunteilla, hän kenties onkin polyamorinen.