PARISUHDE JA PARISUHTEETTOMUUS

 

Sinkku = ei parisuhteessa oleva

 

Seurusteleva = On tehnyt toisen ihmisen kanssa (usein sanattoman) sopimuksen, että rakastaa toista ikuisesti ja pelmuaa punkan pohjalla vain tämän tietyn ihmisen kanssa. Seurustelun aikana on kiellettyä ihastua, rakastua ja/tai himoita muita kuin seurustelukumppania saati toteuttaa tunteitaan käytännössä ellei ole erikseen sopinut kumppanin kanssa erityisistä säännöistä ja käytännöistä. Seurustelukumppanin kanssa jaetaan ilot ja surut.

 

Mutta kun...

Olen elämäni aikana huomannut, etteivät asiat ole aivan niin simppeleitä kuin, mitä ympäristöni antaa ymmärtää. Olen ollut tuskaisesti rakastunut kertomatta koskaan toiselle tunteistani. Olen rakastanut syvästi yhtä ja harrastanut intohimoista seksiä (huonolla omallatunnolla) toisen kanssa. Olen ollut ihastunut ihmisiin, joiden kanssa en ole koskaan puhunut. Olen ollut ihastunut miehiin, nauttinut seksistä miesten kanssa, rakastanut miehiä, mutta vain naisten kanssa olen kokenut katseen osuvan suoraan sydämeen ja seksin olevan kaunista. Olen nähnyt lukuisan määrän naisia (ja joitakin miehiäkin), joita ihastelen heidän ulkonäkönsä vuoksi, mutta samaan aikaan en ole kokenut minkäänlaista tarvetta tutustua heihin sen paremmin. Olen nähnyt ihmisiä, jotka ovat herättäneet minussa halun harrastaa seksiä nyt ja heti ja sitten unohtaa koko henkilö sen jälkeen. Olen rakastanut syvästi, mutta rakkaudesta huolimatta en ole halunnut seksiä vaan pelkästään söpöillä. Olen tavannut ihmisiä, jotka ovat olleet ihastuttavia, valloittavia, sydämellisiä, hyviä sängyssä ja jotka ovat saaneet perhoset lentelemään mahassani, mutta samaan aikaan olen tiennyt (vaikka en ole heti enkä mielelläni itselleni myöntänyt), etten halua hänen kanssaan lasta, en muuttaa yhteen, en naimisiin. Olen rakastanut pitkään, himoinnut pitkään, haaveillut yhteisistä lapsista ja sormuksesta nimettömässä samalla surren, että yksipuoliset tunteet on keksitty.

 

En ole koskaan ollut rakastunut palavasti kahteen samaan aikaan. Rakastuneena kumppani näyttää täydelliseltä ja kaikki muut vain unohtuvat. Tunnekuohun laannuttua palaan kuitenkin jälleen maailmaan, joka on pullollaan ihania ihmisiä. Rakkauteni ei kuitenkaan sammu vaikka rakastumisen huuma hälveneekin. Rakkauteni ei välttämättä sammu senkään jälkeen, vaikka rakastuisin toiseen.

 

Minussa on niin paljon puolia, joissa olen erilainen kuin muut. Tai kenties muissa ihmisissä on samoja puolia, mutta he eivät vain puhu niistä. Kuinka monta niitä muita on?

 

 

MUSTASUKKAISUUS

 

Itseasiassa pidän mustasukkaisista ihmisistä tai ainakin ajatuksena se on kiehtova. Seurustellut olen, mutta en koskaan mustasukkaisen ihmisen kanssa. Se ei kuulemma ole kivaa, mutta minusta olisi vain mukava, jos parisuhteessa toinen pitelisi hieman kiinni. Sopivasti, mutta ei liikaa.

 

Minä ja mustasukkaisuus...Muistan vain yhden kerran, jolloin mustasukkaisuus suorastaan kihelmöi ihollani. Se kesti noin kaksi minuuttia tai ehkä jopa viisi. Olin kokemuksesta iloinen ja melkeinpä nautin siitä, koska olen aina pitänyt itseäni jotenkin vajavaisena mustasukkaisuuden suhteen. Toistaiseksi minulle ei ole selvinnyt, miten voi tuntea mustasukkaisuutta nykyisen entisestä tai miksi minun pitäisi soittaa kumppanilleni kesken illan huolehtiakseni, ettei kumppanini vain eksy vieraisiin.

 

Lieviä mustasukkaisuuspuuskia olen kyllä kokenut silloin tällöin, mutta jokaisen mustasukkaisuuspuuskan takaa olen löytänyt pelon, ettei minulla ole paikkaa toisen sydämessä. Olen ollut joskus myös kateellinen, koska toisella on ”elämää” mutta minulla ei. Joskus taas mustasukkaisuuden takana on ollut ”Enkö minä muka riitä tyydyttämään ihan kaikki tarpeesi?”

Useimmiten olen vain puhtaasti utelias toisen rakkauselämää kohtaan, oli kyseessä nyksä tai eksä.

 

 

POLYAMORIA

 

Polyamorialla tarkoitetaan sitä, että voi olla ihastunut moneen samaan aikaan ja voi haluta seksiä monen kanssa (yksi kerrallaan ja/tai kimpassa).

 

Käytännössä kavereille selostetaan keihin kaikkiin on ihastunut ja/tai rakastunut ja keiden kaikkien kanssa on juttua ja minkämoista juttua. Olen myös kuullut, että nainen asuu kahden miehen kanssa ja nukkuu joka toinen yö toisen miehen kanssa ja joka toinen yö toisen kanssa. Sitä en tiedä, miten perheen perustaminen ja polyamoria toteutetaan käytännössä.

 

Pidän itseäni ainakin semisti polyamorisena, mutta kuten aiemmin kerroin, jokaisen ihastuksen kanssa en halua perhettä perustaa, enkä myöskään tahdo jokaisen hyvännäköisen kanssa sänkyyn. Minua ei myöskään miellytä ajatus, että joutuisin jonottamaan vuoronumeron kanssa, milloin saan rakkaani viereeni nukkumaan. Haluan myös, että lapsille on selkeää, ketkä heidän perheeseensä kuuluvat. Suuria rakkauksia on harvassa ja vain suurelle rakkaudelle haluan sanoa ”Tahdon”. Olen kai loppujen lopuksi aika perinteinen.